Millorar l’expressió oral de l’alumnat
Tècniques i recursos per aplicar a l’aula
L’organització del sistema educatiu català actual no permet donar prou importància a la formació de l’expressió oral de l’alumnat malgrat que sigui una de les competències que han d’adquirir els alumnes.
Les hores disponibles i la falta de recursos fan que sigui complicat poder dedicar una assignatura dins de l’horari lectiu a l’expressió oral. Al ser una habilitat transversal en totes les assignatures, el millor és que tot el professorat s’impliqui en la millora de la capacitat de comunicar-se oralment de l’alumnat.
Gràcies al fet de treballar adequadament exercicis que afavoreixen l’expressió oral a través del joc i de les activitats a l’aula, els alumnes aniran adquirint i millorant la competència de forma natural. S’aconseguirà a través de recursos adaptat a cada una de les edats, partint de primària i acabant a batxillerat.
La proposta d’aquesta formació és per mecanitzar l’aprenentatge de l’expressió oral aprofitant els recursos existents i transmetent les tècniques i exercicis necessaris a cada edat. S’aprofitaran els exercicis, concursos, festivals o exhibicions que ja s’estiguin realitzant a l’escola per integrar-los dins d’un pla global de millora de l’expressió oral.
En primer lloc ens centrarem en el professorat. Com a motor del canvi en els alumnes han de ser els responsables de transmetre els coneixements i de fer arribar als alumnes les habilitats necessàries per a la comunicació oral.
Plantegem una formació dividida en tres blocs, repartits espaialment al llarg del curs (amb un mínim d’un mes entre bloc i bloc).
Bloc inicial d’un curs global sobre la comunicació oral on es treballarà:
Bloc de seguiment i implementació on es treballarà:
Bloc de tancament on es treballarà:
Avaluació final
Sergi Font: Pals, 1981. Professor de comunicació i educació de la veu. Ha impartit classes a la Universitat Internacional de Catalunya, a la Universitat Pompeu Fabra i a la Universitat Abat Oliba. És docent a la facultat d’educació de la UIC especialitzat en veu infantil. Ha realitzat cursos per a docents i tota classe de professionals per tal de recuperar la veu i aprendre a utilitzar el cos i la veu a l’aula. Llicenciat en Publicitat i RRPP per la UAB i màster en Direcció d’empreses de Comunicació per l’UPF.
Amb el suport de: