Des del principi dels temps, fins i tot abans d’aparèixer les paraules la humanitat ens hem explicat històries per explicar-nos el món. El conte és una representació de la realitat. A mesura que hem anat evolucionant, també ha canviat la manera com intercanviem la informació i com ens acostem a allò que ens és desconegut.
“Segons l’Enciclopèdia Catalana un conte és: Narració, generalment breu, d’un fet o d’una sèrie de fets reals, llegendaris o ficticis, amb la intenció d’entretenir, divertir, moralitzar, etc.”
En aquest etcètera hi podem incloure altres beneficis: la memòria, el llenguatge, la comprensió, la imaginació, l’escolta... Utilitzar el conte a l’aula pot ser una manera divertida de treballar les diferents àrees d’aprenentatge.
Metodologia
Aquest és un curs pràctic on el contingut anirà sorgint a partir de jocs i activitats, per després establir connexions entre el què hem fet i el que podríem fer a l’aula.
Els exercicis seran tant individuals com en grup.
- Treballarem amb exemples concrets.
- Veurem com crear imatges que en portin a la paraula.
- Inclourem cos i veu en la narració.
- Activarem l’escolta activa.
- Utilitzarem el conte de maneres diferents.
El treball que es vagi fent serà acumulatiu per arribar al final amb una proposta d’activitat a l’aula. Posarem en peu aquestes propostes per veure el seu funcionament.
Contingut
- Breu història de la Narració Oral. Des dels primers relats, passant pels contes en l’entorn familiar i arribant a l’actualitat, el conte com a art escènic.
- El conte a l’aula. Llegir, explicar, compartir, experimentar, crear. I després veure quins són els aprenentatges.
- Com acostar-nos als contes, posar-los-hi veu i explorant-ne les possibilitats. Deixar que el nostre imaginari creixi.
- Trobar un camí d’experimentació vivencial i particular a través del joc. Jugar ens deslliga de l’obligació d’arribar a resultats, aportant-nos noves possibilitats.
A qui va dirigit?
Mestres de primària, Secundària i Batxillerat, així com persones de qualsevol àmbit interessades en el tema.
Dades d'interès
- Acostar-nos als contes amb una mirada diferent. Veient-los sense buscar el què ens ensenyen i deixant de banda els prejudicis que tenim referents a com enfocar-los.
- Aprendre a esprémer els contes utilitzant la paraula parlada i acompanyada de la veu, el cos i l’imaginari propi. Utilitzant el mínim d’elements externs. Entendre el fet d’explicar contes, com una eina subtil i poderosa per l’aprenentatge dels alumnes. On és tan important la parla com l’escolta.
Els participants han de dur:
- Un conte que els agradi molt, en qualsevol format (de memòria, escrit...).
- Roba còmoda.
Docent
Susagna Navó, llicenciada per l’Institut del Teatre de Barcelona. Actriu, narradora, i costurera. La seva naturalesa creativa la porta a investigar i aprendre de diferents disciplines, sumant diversitat al seu bagatge i ampliant el seu camp de creació.
Des del 2002 es dedica a conèixer i explicar històries professionalment a biblioteques, escoles, places i altres espais.
Combina les feines pròpies de cada disciplina amb la docència, impartint tallers i classes per a totes les edats.