M'expliques un conte?

El conte com a eina didàctica

Des del principi dels temps, fins i tot abans d’aparèixer les paraules la humanitat ens hem explicat històries per explicar-nos el món. El conte és una representació de la realitat. A mesura que hem anat evolucionant, també ha canviat la manera com intercanviem la informació i com ens acostem a allò que ens és desconegut.

“Segons l’Enciclopèdia Catalana un conte és: Narració, generalment breu, d’un fet o d’una sèrie de fets reals, llegendaris o ficticis, amb la intenció d’entretenir, divertir, moralitzar, etc.”

En aquest etcètera hi podem incloure altres beneficis: la memòria, el llenguatge, la comprensió, la imaginació, l’escolta...  Utilitzar el conte a l’aula pot ser una manera divertida de treballar les diferents àrees d’aprenentatge.

Metodologia

Aquest és un curs pràctic on el contingut anirà sorgint a partir de jocs i activitats, per després establir connexions entre el què hem fet i el que podríem fer a l’aula.

Els exercicis seran tant individuals com en grup.

  • Treballarem amb exemples concrets.
  • Veurem com crear imatges que en portin a la paraula.
  • Inclourem cos i veu en la narració.
  • Activarem  l’escolta activa.
  • Utilitzarem el conte de maneres diferents.

El treball que es vagi fent serà acumulatiu per arribar al final amb una proposta d’activitat a l’aula. Posarem en peu aquestes propostes per veure el seu funcionament.

Contingut

  • Breu història de la Narració Oral.  Des dels primers relats, passant pels contes en l’entorn familiar i arribant a l’actualitat, el conte com a art escènic.
  • El conte a l’aula. Llegir, explicar, compartir, experimentar, crear. I després veure quins són els aprenentatges.
  • Com acostar-nos als contes, posar-los-hi veu i  explorant-ne les possibilitats. Deixar que el nostre imaginari creixi.
  • Trobar un camí d’experimentació vivencial i particular a través del joc. Jugar ens deslliga de l’obligació d’arribar a resultats, aportant-nos noves possibilitats.

A qui va dirigit?

Mestres de primària, Secundària i Batxillerat, així com persones de qualsevol àmbit interessades en el tema.

Dades d'interès

  • Acostar-nos als contes amb una mirada diferent. Veient-los sense buscar el què ens ensenyen i  deixant de banda els prejudicis que tenim referents a com enfocar-los.
  • Aprendre a esprémer els contes utilitzant la paraula parlada i acompanyada de la veu, el cos i l’imaginari propi. Utilitzant el mínim d’elements externs. Entendre el fet d’explicar contes, com una eina subtil i poderosa per l’aprenentatge dels alumnes. On és tan important la parla com l’escolta. 

Els participants han de dur:

  • Un conte que els agradi molt, en qualsevol format (de memòria, escrit...)
  • Roba còmoda.

Docent

Susagna Navó, llicenciada per l’Institut del Teatre de Barcelona. Actriu, narradora, i costurera. La seva naturalesa creativa la porta a investigar i aprendre de diferents disciplines, sumant diversitat al seu bagatge i ampliant el seu camp de creació.

Des del 2002 es dedica a conèixer i explicar històries professionalment a biblioteques, escoles, places i altres espais.

Combina les feines pròpies de cada disciplina amb la docència, impartint tallers i classes per a totes les edats.    

  • DATA: 5, 9 i 12 de novembre
  • DURADA: 12 hores
  • HORARI: De 09.00 a 13.00h
  • LLOC: Girona
  • PREU: 55 €

 Certificació oficial: Pendent de reconeixement